بزرگترين مرجع ماشين | ||
|
برآورد ميشود تا سال 2030 مناطق شهري جهان پذيراي بيش از 60 درصد جمعيت زمين باشند. در چنين وضعيتي منطقي نيست كه قبول كنيم شهرهاي بزرگ جهان حتي با تكيه بر پيشرفتهترين سيستمهاي حمل و نقل عمومي درون شهري و ساختارهاي فعلي توان سرويسدهي مناسب به اين همه جمعيت را داشته باشند. شركتهاي بزرگ خودروسازي از هماكنون و با توجه به اين چشمانداز دست به كار شده و طرحهاي مختلفي از خودروهاي فشرده و كم حجم را ارائه ميكنند. جنرال موتورز از جمله آنهاست كه به تازگي و با همكاري شريك استراتژيك خود يعني گروه خودروسازي شانگهاي، خودروي مفهومي دو چرخي را ارائه كرده است كه به اعتقاد بسياري از منتقدان و صاحبنظران صنعت خودرو و مهندسي شهرنشيني در دنيا پاسخي مناسب به نياز آينده حمل و نقل درون شهري شهروندان به شمار ميآيد.EN-V خودروي شخصي دو نفرهاي است كه ضريب آلايندگي آن صفر است. استفاده از موتورهاي الكتريكي در هر يك از دو چرخ اين خودرو علت اصلي صفر بودن ضريب آلايندگي اين خودرو بهشمار ميآيد. اين موتورها نه تنها توان الكتريكي مورد نياز براي شتاب گرفتن خودرو را تأمين ميكنند بلكه با بالاترين ضريب اطمينان نيز خودرو را متوقف ميكنند. پلتفرم حركتي خودرو را ميتوان نسخه تكامل يافته پلتفرمي دانست كه در مدل پيش ساخته شركت Segway موسوم به P.U.M.A ديده شده است. قدرت مورد نياز براي راهاندازي موتورها بهوسيله باتريهاي ليتيوم ـ يوني تأمين شده و نكته جالب توجه نيز اين است كه براحتي ميتوان آن را با استفاده از پريزهاي برقي كه در هر خانهاي وجود دارد شارژ كرد. برد حركتي اين خودرو را ميتوان در نوع خود قابل توجه دانست. اين خودرو براي استفادههاي درون شهري طراحي شده است و به همين دليل نبايد انتظار داشت تا برد حركتي آن به ازاي هر بار شارژ به 100 يا 200 كيلومتر برسد. مهندسان طرح ميگويند با هر بار شارژ كامل باتري EN-V تا 40 كيلومتر مسافت را طي ميكند. يكي از برگهاي برنده اين خودرو در مقايسه با ساير خودروهاي برقي كه مدلهاي اوليه آنها هم اكنون در نمايشگاههاي خودرو ديده ميشوند در امكان برقراري ارتباط آن با شبكه سراسري برق است. اين ارتباط به راننده اين امكان را ميدهد تا بهترين زمان ممكن براي شارژ مجدد خودرو را انتخاب كند. اين خودرو با دو چرخ حركت ميكند حال آنكه دو سرنشين را هم با خود جابجا ميكند به همين دليل بايد فكر جدي به حال حفظ تعادل آن شده باشد. بهرهگيري از فناوري پايداري ديناميك اين امكان منحصربهفرد را براي EN-V فراهم كرده است تا درحالي كه با دو سرنشين و حجم نهچندان زياد بار در حال حركت است، براحتي نيز دور زده و سريعا متوقف شود. اين خودرو تقريبا يكسوم ابعاد خودروهاي معمولي مساحت داشته با اين حال راننده و سرنشين كوچكترين نگراني درخصوص پايداري آن در حين حركت نخواهند داشت. از آن گذشته هر چيزي در اين خودرو مبتني بر سيستم drive-by-wire است و اين بدان معني است كه EN-V قابليت كنترل دستي تمام خودكار را دارد. بهرهگيري از قابليتهاي GPS مهندسان اين پروژه خودرو را به گونهاي طراحي كردهاند كه با تلفيق سيستم موقعيتياب جهاني يا همان GPS به كمك سيستم ارتباط خودرو به خودرو و فناوريهاي حسگر فاصله، قابل راندن به صورت دستي يا خودكار باشد. حركت خودرو براساس سيستم خودكار مزاياي استفاده از EN-V را به طرز قابل توجهي افزايش ميدهد چون دراينصورت بهترين مسير از مجموعه مسيرهاي پيشروي انتخاب شده و راننده نگراني چنداني درخصوص گيرافتادن در ترافيكهاي سنگين درون شهري نخواهد داشت. خودرو انتخاب مسير را با تكيه بر اطلاعات لحظه به لحظهاي انجام ميدهد كه از وضعيت تردد خودروها در معابر مختلف دريافت كرده است. ازبرگهاي برنده EN-V درمقايسه با ساير خودروهاي برقي امكان برقراري ارتباط آن با شبكه سراسري برق است اما استفاده از فناوري ارتباط بيسيم نيز مزاياي خاص خود را دارد. بدين ترتيب راننده در صورتي كه تمايل داشته باشد در حين رانندگي با دوستان يا همكاران خود كه در خودروهاي ديگر قرار دارند صحبت كند هيچ نگراني درخصوص كنترل خودرو نخواهد داشت. شركت جنرال موتورز سرمايهگذاري قابل توجهي بر روي اين فناوري نوين كرده است. اين شركت معتقد است تركيب فناوريهاي حسگر، ارتباطات بيسيم و سيستم موقعيتياب GPS با يكديگر پازل قدرتمندي را تكميل كرده است كه به جرأت ميتوان از آن به عنوان يكي از خودروهاي شخصي و به صرفه سالها و دهههاي آينده نام برد. كارشناسان بر اين عقيدهاند كه قابليت برقراري ارتباط با ساير خودروها و شبكه سراسري برق درون شهري به طرز قابل توجهي در كاهش شمار تصادفات مؤثر خواهد بود.EN-V به حسگرهاي مختلف و سيستم پيشرفته دوربيني نيز مجهز است كه ميتواند هر آنچه را كه در اطرافش ميگذرد حس كند. از اين رو راننده ميتواند در كسري از ثانيه و تا پيش از وقوع تصادفات سخت، واكنشهاي مناسبي نسبت به موانع از خود نشان دهد. به عنوان مثال اگر عابر پيادهاي ناگهان وارد خيابان شده و در مقابل خودرو ظاهر شود، EN-V سريعا از سرعت خود كاسته و به سرعت ايمنتري ميرسد. آزمايشات مختلف نشان دادهاند در چنين شرايطي EN-V نسبت به ساير خودروهاي مدرن امروزي سريعتر متوقف ميشود. جنرال موتورز اين خودرو را صرفا براي استفادههاي درون شهري طراحي و ساخته است. EN-V كمتر از 500 كيلوگرم وزن داشته و با 5/1 متر طول خودرويي به معناي واقعي فشرده به شمار ميآيد. با يك محاسبه ساده ميتوان متوجه شد كه خودروهاي فعلي به طور متوسط براي پارك به بيش از 10 مترمربع مساحت نياز دارند اما مانورپذيري جالب توجه EN-V اين امكان را فراهم ميكند تا 5 دستگاه از اين خودرو را در همان مساحت پارك كرد. بدنه و قسمت سايبان خودرو با استفاده از فيبر كربني و نوعي پلاستيك موسوم به ترموست شفاف از جنس استرهاى پليمريزه اسيدهاى اكريليك ساخته شده است. اين مواد هماكنون و به دليل سبكي و استحكام خيره كننده در ساخت فضاپيماها و هواپيماهاي نظامي و مسافربري به كار گرفته ميشوند. راننده و سرنشين خودرو حداكثر چشمانداز ممكن را در حين رانندگي مشاهده ميكنند چون قسمت سايبان متحرك آن از نوعي پلاستيك شفاف مستحكم است. آنها در حالي كه از رانندگي و گشت و گذار در خيابانهاي شهر لذت ميبرند ميتوانند از فناوريهاي مبتني بر Wi-Fi نيز براي برقراري ارتباط با دنياي اطراف استفاده كنند.
نظرات شما عزیزان: موضوعات مرتبط: اخبار خودرو، ، برچسبها: |
|
[ قالب وبلاگ : ایران اسکین ] [ Weblog Themes By : iran skin] |